Wiele osób wychodzi z założenia, że obecność marki w mediach społecznościowych rozpoczyna się z chwilą założenia fanpage'a na Facebooku lub konta na Twitterze. Nic bardziej mylnego. Aby nasze działania doprowadziły nas do oczekiwanych rezultatów, powinny być poprzedzone wnikliwą analizą celów i stworzeniem strategii działań w mediach społecznościowych.
Istotą mediów społecznościowych jest spontaniczność i dynamiczne podążanie za aktualnymi trendami w sieci. Jednak, aby nasze działania zmierzały we właściwym kierunku i doprowadziły nas do oczekiwanych rezultatów (np. wzrostu sprzedaży czy zwiększenia rozpoznawalności marki), warto wypracować strategię, która będzie wyznaczała i unifikowała podstawowe kierunki naszych działań.
Sposób komunikowania z fanami, followersami czy subskrybentami (w zależności od kanału mediów społecznościowych), powinniśmy poprzedzić dogłębną analizą, która pozwoli nam wyznaczyć cele działań, zidentyfikować i ocenić działania konkurencji, określić grupę docelową i ostatecznie - wybrać optymalne kanały dotarcia i sposoby komunikowania. Wskazane będzie także ustalenie harmonogramu i kosztorysu działań. Wyniki analizy poszczególnych aspektów powinny znaleźć odzwierciedlenie w opracowanej strategii, do której będziemy mogli się odwołać na każdym etapie naszych działań i w razie potrzeby zaktualizować.